SEO (search engine optimization) je proces koji obuhvata rad na sajtu u cilju poboljšanja njegove vidljivosti.
Naravno, postoje i drugi vidovi marketinga i načina na koje se može poboljšati vidljivost sajta, kao što su PPC (plaćeni oglasi) ili društvene mreže, ali dobra SEO kampanja će dovesti najkvalitetnije posetioce na vaš sajt (posetioce koji su najviše zainteresovani da postanu klijenti/kupe vaš proizvod) i to će nastaviti da radi čak i kada se kampanja završi. Što recimo nije slučaj sa PPC kampanjom, koja će da daje rezultate onliko dugo koliko bude trajala.
Kao što smo već ranije i pomenuli, glavni cilj dobre SEO kampanje je da dovede što više kvalitetnih i ciljanih posetilaca koje interesuje vaš servis ili usluga.
Odakle ih to “dovodi”? Ono o čemu mnogi ljudi (koji tek ulaze u svet internet marketinga) često ne razmišljaju je to da je Google “samo” jedan od pretraživača koji ljudi koriste, pored njega tu su još i Yahoo, Bing ili DuckDuckGo… Da li ima smisla pokušati pozicionirati se i na ovim “alternativnim” pretraživačima? U većini slučaja ne, pogotovo ako se radi o posetiocima iz našeg regiona, tako da ćemo se u daljem tekstu baviti isključivo rangiranjem i kreiranjem SEO kampanje za Google pretraživač.
Dakle, glavnicilj SEOa, odnosno optimizacije sajta za pretraživače je poboljšanje njegove vidljivosti, poboljšanje njegove pozicije na sajtu, dovođenje ciljane publike na sajt i, na kraju, konvertovanje te publike u klijente.
SEO kampanja kao proces podrazumeva rad na:
Počećemo sa pričom o analizi konkurencije…
Proces identifikovanja snaga i slabosti SEO-a vaših konkurenata jeste proces analize konkurencije. Nama koji vršimo analizu najbitnije je da prepoznamo sve praznine i nedostatke kod konkurencije kako bi znali šta možemo da uradimo i kako da se izdignemo iznad nje.
Kada se radi o broju konkurenata, iako ih u Google-u ima na stotine (nekada i hiljade), naš cilj je rangiranje na prvoj stranici, tako da u našu analizu uglavnom ulaze konkurenti koji su rangirani u top 3 (ili top 5).
Kada identifikujemo glavne konkurente, pristupamo njihovoj analizi, koristeći se najviše alatima o kojima će biti priče u jednom od narednih pasusa.
Neke od glavnih metrika na koje obraćamo pažnju su:
Analiza konkurencije nam daje vredne informacije koje nam pomažu u sastavljanju prave SEO strategije i procene težine puta klijentovog sajta do bolje pozicije.
Kada smo završili sa analizom konkurencije, okrećemo pažnju ka klijentovom sajtu, i radimo analizu najbitnijih on-page faktora.
Pod on-page optimizacijom podrazumevamo sve promene koje radimo direktno na sajtu. Ovo su ujedno i promene koje imaju najviše uticaja na rangiranje kljenta i bitno je dobro ih uraditi da bi se napravila dobra osnova za dalje korake u SEO strategiji.
Ali, pre nego što se počne rad na sajtu, treba istražiti glavne ključne reči (teme) za koje vaš sajt treba da se rangira. Ako se radi o vodoinstalateru koji pokriva oblast Beograda, naš posao je da pronađemo sve ključne reči koje su u vezi sa poslom vodoinstalatera. U ovom slučaju to bi bile reči:
Sada je naš posao da optimizujemo sajt/stranicu na sajtu, na osnovu ovih ključnih reči. A kako ga optimizujemo? Pa tako što gledamo da jednu(ili kombinaciju usko povezanih) ključnu reč uvrstimo na najbitnija mesta na našem sajtu. Ta mesta su:
Gledanjem ovih ključnih reči, možda ste uočili jedan “problem” – njihov broj je veoma mali. U našem konkretnom slučaju imamo ih svega 6. Ovo je posledica prostora na kojem živimo (u zemljama sa engleskog govornog područja ovaj broj se penje u nekoliko desetina do nekoliko stotina ključnih reči).
Dakle, šta je ovde problem? Pa ako na području koje Beograd pokriva postoji 200 vodoinstalatera, i svi koriste ove ključne reči za optimizaciju sajta, kako će Google da odluči kojem sajtu će dati prednost?
Odgovor na ovo pitanje, naći ćete u sledećem delu našeg članka koji se bavi off-page optimizacijom.
Off-page optimizacija je proces kojim se generišu (ili potpomaže generisanje) beklinkovi sa drugih veb sajtova ka vašem. I to je upravo ona karika koja nedostaje (u našoj priči o on-page optimizaciji). Broj linkova ka vašem sajtu (i njihov kvalitet) je ono što pomaže Google-u da utvrdi da je vaš sajt bolji u poređenju sa vašom konkurencijom i, kao takav, zaslužuje bolju poziciju.
Kako doći do ovih beklinkova?
Da biste stekli veze i izgradili backlinkove, poželjno je da sarađujete sa drugim blogerima i vlasnicima veb sajtova.
Postoji nekoliko načina kako to možete da uradite:
Ono što morate znati u samom startu jeste da Google ne gleda blagonaklono na proces pribavljanja beklinkova jer to smatra zlonamernom tehnikom koja veštački podiže vrednost vašeg sajta.
Zbog toga morate voditi računa o tome da vasa strategija pribavljanja beklinkova ne bude previše agresivna i bazira se uglavnom na saradnji sa drugim ljudima u vašoj sferi poslovanja. Da bi se kroz te poslovne veze stvorila mogućnost za linkove, nasuprot spamovanja i izgradnje beklinkova lošeg kvaliteta (kako se to dosta često radi).
Kada ste završili procese on-page i off-page optimizacije pozicija vašeg sajta (i stranica na njemu) će početi da se menjaju. Kako pratiti ove promene?
Naravno, ako pratite samo dve ili tri ključne reči to možete raditi ručno, iako nike preporučljivo. Ali ako se radi o više ključnih reči, moraćete da se odlučite za neki alat.
Gde se rangirate u rezultatima Google pretrage direktno utiče na količinu organskog saobraćaja koji dobijate na svojoj veb lokaciji. Polovina svih klikova ide na vrh rezultata pretrage na Guglu, dok svaki drugi rezultat mora da deli preostalih 50%.
Dakle, bitno je znati gde se nalazite da biste mogli da znate da li vaši SEO napori imaju efekta ili ne.
Danas postoji mnogo alatki za praćenje ranga vašeg sajta, a neki od najpopularnih su:
Serprobot je jedan od jednostavnijih (i jeftinijih) rešenja za praćenje pozicije vaših ključnih reči:
Dakle, za mesečnu cenu od 5 dolara, dobijate 300 pretraga ključnih reči u toku dana. Šta to tačno znači? Pa, to znači da, ako pratite 100 ključnih reči za svoj sajt, moći ćete da proveravate njihov rang 3 puta u toku dana.
Rank Ranger je već dosta ozbiljniji, samim tim i skuplji, alat koji ne samo da prati pozicije vaših ključnih reči, već podržava integracije sa raznim servisima kao što su Google Analytics, Google Webmaster Tools, Google Business Profile i drugi; tako da koristeći ovaj alat možete da generišete izveštaje za svoje klijente koji, ne samo da su neverovatno detaljni, već i lepi na oko. Naravno, ovaj alat dolazi po dosta većoj ceni:
Ahrefs Rank Tracker je alat koji je relativno jednostavan ali pošto je deo Ahrefsovog “paketa”, doći će po malo višoj ceni.
Ovo su samo neki od saveta koje možete da implementirate, i koji će svakako pomoći da poboljšate svoju poziciju na Google-u:
Uklonite sve što usporava vaš sajt
Brzina sajta je od izuzetnog značaja za pozitivno korisničko iskustvo. Dugo učitavanje stranice na vašem sajtu može da navede korisnike da ne kupe vaš proizvod ili vašu uslugu. Prema istraživanjima, kašnjenje i do jedne sekunde u vremenu očitavanja stranice može da dovede do gubitaka i do 7% u konverzijama, dok 40% ljudi napušta sajt, ukoliko je potrebno duže od 3 sekunde za njegovo učitavanje.
Obratite se publici, ne pretraživačima
Važno je da publici dajete vrednost i sadržaj koji im je zanimljiv kako bi se vratili na vaš sajt. Potrebno je da poštujete određene smernice, ali isto tako da imate na umu da su vaši korisnici, potencijalni klijenti ili kupci ljudi koji žele da vide i čuju više o onome što će njima koristiti. Pišite publici sadržaj u želji da im pomognete da reše problem, tako će i korisničko iskustvo biti pozitivno.
Podstaknite izgrađene sajtove da se povežu sa vama
Marketing sadržaja je stvaranje visoko kvalitetnog i zanimljivog sadržaja pomoću kojeg će se ljudi povezati sa vama i želeće da vaš sadržaj podele sa drugima na društvenim mrežama ili svojim sopstvenim sajtovima. Na ovaj način ćete efikasno izgraditi linkove i povećati broj posetilaca organskim putem što je najbolji način za izgradnju zajednice.
Koristite jednostavnu URL strukturu
URL kao i meta opis, korisnici i pretraživači moraju da razumeju. Kombinacija crta (-) i reči je najjednostavnija i najpoželjnija kombinacija karaktera u strukturi.
Koristite društvene mreže
Iako nisu deo SEO strategije, društvene mreže mogu da pomognu vašoj strategiji i uvećaju njen pozitivan uticaj. One će vam pomoći da napravite zajednicu oko vašeg sajta/brenda/proizvoda i lakše plasirate svoje proizvode na tržište.
Koristite prave ključne reči za slike
Iako ih nismo do sada pominjali, upotreba slika igra ulogu u optimizovanju vašeg sajta a i u Google pretrazi. Kada korisnici traže određene slike, traže je prema ključnim rečima. Upravo iz tog razloga treba da koristite prave ključne reči u nazivima slika kao i u ostatku teksta. Ipak, i kada su u pitanju ključne reči, ne treba da preterujete sa njihovom upotrebom.
Neka vaš sadržaj bude unikatan
Iako je internet danas preplavljen velikom količinom informacija, nemojte se služiti dupliranim sadržajem. Veliki je izazov napisati potpuno orginalan sadržaj, ali upravo taj sadržaj će vas izdvojiti od konkurencije. U stvaranju sadržaja vašoj publici budite dosledni i unikatni, takav način rada će vam takođe doneti bolju poziciju na pretraživačima.
SEO alati postoje da bi pomogli u SEO analizi sajta, istraživanju ključnih reči, u pronalasku sajtova za linkovanje, praćenje pozicije vašeg sajta na rezultatima pretrage. Provereni alati su vam potrebni kako biste imali bolje i sigurne rezultate.
Neki od najpopularnijih SEO alata koji koriste mnogi stručnjaci su sledeći:
Pored navedenih alata, SEO stručnjaci koriste Google Sheets koji im olakšava da prate projekat na kome rade i pomaže im u organizaciji vremena i raspodeli posla unutar tima.
Merenje i kvantifikovanje uspeha je važno, to upravo rade ključni pokazatelji učinka (KPI). Da li je vaša kampanja bila uspešna ili nije, KPI vam daju povratne informacije u cilju da da poboljšate i nadogradite postojeće ideje. Strateški ciljevi kompanije su vezani sa KPI-jem, a ti ciljevi su vezani za; finansije, tržište, procese i ljude.
Pokazatelji koji daju uvid u vaš uspeh i koji pomažu da uočite probleme i na vreme ih eliminišite su sledeći:
ROI = (ukupan prihod – ulaganja u kampanju) / ulaganja u kampanju
Ako želite da budete u toku sa dešavanjima iz SEO sveta, kao i da svakodnevno učite nešto novo i unapredite svoje znanje, SEO blogovi su pravo mesto da prikupite potrebne informacije. Uz pomoć tih izvora ćete naučiti kako da efikasno vodite vaš sajt i kako da postanete SEO stručnjak. Kako je internet nepresušan izvor informacija, ima dovoljno materijala za svakoga ko želi da se informiše, bez obzira na stepen postojećeg znanja.
Sajtovi za praćenje vesti iz SEO-a:
Sajtovi za učenje SEO-a i početnike:
Sajtovi za osobe koje već imaju znanje o SEO i žele da ga nadograde:
Jedan od načina da povećate saobraćaj na vašem sajtu, dobijete više korisnika ili klijenata i uvećate zaradu je – pisanje bloga. Da li pisanje blogova treba da bude deo SEO strategije?
Da! Blog, kao i ostali faktori, omogućava optmizaciju sajta u cilju povećanja boja posetilaca. Suština je da se čitaocima da vrednost, korisne informacije i ono glavno zbog čega će se odlučiti da baš kod vas izvrše kupovinu proizvoda ili usluge.
I ne zaboravite, duplirani sadržaj nije sadržaj koji se očekuje da imate na sajtu. Svaki tekst ili objava treba da bude unikatna. Čitaoci cene trud i vole kada vide da je i vama stalo da želite da im pomognete. Dokazano je da 60% ljudi tek nakon čitanja bloga stvara pozitivno mišljenje o firmi.
Mnogo faktora utiče na cenu pružanja ove usluge. Cena najviše varira u zavisnosti od kompleksnosti posla i vremena koje je potrebno da se izdvoji za optimizaciju klijentovog sajta. Zato, kako bismo odredili tačnu cenu izvršenja ove usluge, do njenog kreiranja dolazimo nakon sastanka sa našim klijentima. Kada napravimo najoptimalniji plan i dogovor za projekat – tada i formiramo cenu.